Kopák z mikrofonu? Ekvalizace 101

Ahoj, jsem tu s mým dalším příspěvkem.

Doufám, že si všichni užívate jaro a máte chuť na tvorbu nějaké nové mjůzik!

Dneska bych vám chtěl ukázat, jak si z mikrofonu můžete vytvořit svůj vlastní „jakobykopák„, ale hlavně tím chci začátečníkům přiblížit základy ekvalizace – tedy frekvenční úpravy nahrávek.

Když si pustíte ukázku, tak hned uslyšíte o co jde:

Nejde nám o vytvoření perfektního zvuku velkého bubnu (I to se dá ťukáním na mikrofon dosáhnout – například převodem úderů na MIDI a přesamplováním, ale o tom dnešní příspěvek není). Nikde není psáno, že pro hluboký basový tón musíte použít jen kopák. Naopak…celý svět je plný zvuků, které můžete použít ve své hudbě a stačí jen mít touhu a odvahu experimentovat. Pro písničkáře, který nahrává doma s kytarou a nechce se mu bicí programovat, nebo chce třeba jen rychlou skicu své nové písničky, je to experiment vhodný vyzkoušení. A třeba vás to inspiruje k dalším pokusům.

Budete tedy potřebovat jeden – dynamický mikrofon a svůj prst.

K samotné metodě ťukání na mikrofon se dá říct jen jedno: něžně! V ukázce vidíte, že na mikrofon jen tak z lehka poklepávám a to by měl každý dynamický mikrofon bez problémů zvládnout. Nechceme si zničit své vybavení, ale rovněž – pokud budete do mikrofonu moc mlátit, tak budete mít větší problém oříznout ty nežádoucí frekvence a vzniklý attack.

Doporučuji samozřejmě nahrávat do metronomu (clicktracku) – jednak samozřejmě kvůli tempu, ale také vám to usnadní střih a editaci (když se párkát netrefíte na dobu). Jinak při tomhle trackingu nemusíte řešit vůbec nic.

Ekvalizace  

Máte tedy nahranou stopu s vaším „ťukáním do mikrofonu“? Sami ted asi slyšíte, že to kopák ještě příliš neimituje :(. Slyšíte ten úder prstu na mřížku mikrofonu, lupání a vrzání ve vyšších frekvencích. To je problém! Je tedy potřeba tu nahrávku frekvenčně upravit aby nezněla rušivě a vytáhli jsme z ní ten požadovaný – kopákovitý zvuk.

Ať používáte jakýkoliv nahrávací software (DAW), tak v něm určitě máte možnost zapnout ekvalizátor. Nebojte se toho, ekvalizace není nic hrůzostrašného…naopak se jedná snad o druhý nejužitečnější nástroj pro mixování hudby a úpravu zvuku.

Jak vidíte, tak jsem na nahrávce (kterou slyšíte) udělal jen dva, jednoduché ekvalizační kroky.

První se jmenuje Lowpass filter (nebo se tomu říká Highcut filter). Dělá to, co anglický název napovídá – ořezává výšky a propouští basy. To přesně na náš rádobykopák potřebujeme! Chceme nahrávky mikrofonu zbavit všech rušivých, vysokých frekvencí, které mikrofon vyprodukoval. Nechceme ovšem ořezávat až příliš (používejte uši), protože nahrávka pak ztratí dost ze své konkrétnosti a bude jí problematické slyšet v konečném mixu.

Dál jsem už jen u téhle stopy zvýraznil basové frekvence kolem 60Hz, nahrávka pak získala ještě více kopákovitý charakter.

(neberte ty čísla na obrázku příliš vážně, každá hudba je jiná a potřebuje něco jiného…čísla na ní neplatí. Berte to tedy jen jako hrubý návod a nikoli dogma)

A o tom je celé EQ – odstranit věci, které nepotřebujete/jsou rušivé a pak zvýraznit to co se vám líbí. Funguje to tak u zpěvu, kytar, bicích, masteringu,…prostě všeho. Je to základní nástroj pro práci se zvukem a stojí za to se s ním seznámit.

Ale pozor…nejde o to jen vyrobit dobrý zvuk jednotlivé stopy, ale aby ta stopa dobře fungovala v mixu a hudbě samotné. Proto je potřeba stopu upravovat při poslechu všech ostatních stop a nikoli samostatně… Posluchač totiž taky uslyší jen celý výsledek a ne jen jednotlivou stopu (která může sama o sobě znít dobře, ale v mixu se tluče se vším ostatním – nebo naopak není slyšet). Když už jste tedy ve fázi mixování všech stop dohromady, tak si prostě zakažte sólování jednotlivých stop…ať už děláte ekvalizaci, kompresi a nebo cokoli jiného. Tlačítko „S“ je opravdu jen pro nejnutnější případy.

Tak to je pro dnešek vše. Byla to rychlovka. Doufám, že jsem vás trochu inspiroval a začátečníkům pomohl proniknout k ekvalizaci. Tento příklad se mi zdál jako velmi vhodný, protože je tam jasně slyšet co odstranit a co zesílit + je to praktické. A hlavně si ho většina z vás může vyzkoušet ihned.

Napište mi, pokud vás trápí nějaké další dotazy, zní vám to dobře a nebo se chcete pochlubit svým výsledkem. Velmi rád pomůžu všem, kteří stojí o to, aby jejich hudba zněla posluchačům co nejlépe.

Mějte se do příště úžasně a tvořte 🙂  

Vítek

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *